Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Czesława «Celińska» Verkaut (ID: teatr.33605.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Małżonek potomka uczestnika Sejmu Wielkiego
Ranking WGM: 213.995 (top 18%), Liczba łóżek od MJM: 19 [wyłącz kolorowanie] [?]


człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Gitla Menkes
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarła
rodzice Ajzyk Verkaut
?1860-
   Gitla Menkes
?1860-
|    |
2    3



|
Czesława «Celińska» Verkaut, człowiek teatru, 1889-1954

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1913, Lublin św. Jan (Katedra) (obecn. woj. lubel.), ): Tadeusz Tomasz Wołowski, bohater Wiki 1889-1958 , (Rodzice : Michał Kazimierz Wołowski, artykuł w Nekrologii 1851-1900 & Maria Dobiecka z Dobiecina h. Ossoria, (linia: Józef Niemirycz le.2502.2.1) ?1860-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. DOBIECKI Wojciech (1780-1862) pułkownik, pamiętnikarz
    2. CZAPELSKI Tadeusz (1853-1930) publicysta
    3. SKUPIEWSKI Julian (1820-1877) filolog klasyczny, pedagog
    4. KARCZEWSKI Jan (ok. 1745- ok. 1810) marszałek ziemi warszawskiej
    5. GERLICZ Wiesław (1872-1933) inżynier elektryk
    6. DOBIECKI Wincenty (1787-1872) generał
    7. SŁAWIŃSKI Witold (1888-1962) botanik, profesor Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, SGGW w Warszawie i Akad. Med. w Białymstoku
    8. MIEROSZEWSKI Jan Chrzciciel (1789-1867) dyrektor policji, senator Wolnego Miasta Krakowa, poeta
    9. DZIEROŻYŃSKI Damazy Antoni (ur. 1783) prawnik
    10. OLSZEWSKI Franciszek (1859-1918) prawnik, pisarz, publicysta, redaktor
    11. SMOCHOWSKI Witalis (1796-1888) aktor, dyrektor teatru
    12. SZYMANOWSKI Wacław (1821-1886), dziennikarz, publicysta, dramaturg
    13. KRYSIŃSKI Dominik (1785-1853) polityk, ekonomista
    14. NIEMIRYCZ Juliusz (1822-1909) adwokat, pisarz
    15. SUPNIEWSKI Janusz Wiktor (1899-1964), lekarz, farmakolog
    16. SZYMANOWSKI Wacław (1859-1930), rzeźbiarz, malarz
    17. CZYŃSKI Jan (1801-1867) działacz polityczny, emigrant
    18. HELLERÓWNA Mira (1866- po 1920) Śpiewaczka operowa
    19. HEWELKE Otton (1858-1919) lekarz
    20. JANUSZ Bohdan (ok. 1888-1930) archeolog, etnolog, publicysta

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      CELIŃSKA Czesława, właśc. Cz. Werkaut-Celińska, zamężna Wołowska (29 IX 1889 Lwów - 5 III 1954 Łódź), aktorka, śpiewaczka
      Była córką Szymona i Gustawy Werkautów-Celińskich, żoną => Tadeusza Wołowskiego. W 1906-08 uczyła się w szkole dram. przy T. Miejskim we Lwowie, gdzie studiowała pod kier. J. Galla (śpiew), S. Niewiadomskiego (teoria muzyki) i F. Wysockiego (gra sceniczna). Debiutowała w sez. 1908/09 w lwow. T. Miejskim. Występowała głównie w operetkach; latem 1909 z zespołem opery i operetki lwow. na występach w Krakowie. Jesienią 1909 przeniosła się do T. Polskiego w Poznaniu, gdzie była do końca sez. 1911/12 i śpiewała m.in. partie: Jadwigi („Straszny dwór"), Zofii („Halka"), Siebla („Faust"), Loli („Rycerskość wieśniacza"); w 1912 występowała w Szczawnicy. Następnie wróciła do Lwowa, gdzie powierzono jej stanowisko primadonny w operze lwowskiej. Śpiewała tu wiele partii w repertuarze zarówno operowym, jak i operetkowym, m.in. Carmen („Carmen"), Amneris („Aida"), Bronia („Hrabina"), Zuzanna („Verbum nobile"), Eurydyka („Orfeusz w piekle"), Helena („Piękna Helena"). Zdobyła powodzenie dzięki korzystnym warunkom zewnętrznym, dobrze ustawionemu głosowi i talentowi aktorskiemu. 22 IX 1913 poślubiła w Lublinie aktora Tadeusza Wołowskiego. W 1915-16 występowała na prowincji, m.in. z zespołem H. Czarneckiego w Radomiu i Częstochowie. W sierpniu 1916 została zaangażowana do T. Współczesnego w Warszawie; później występowała również i na innych scenach warszawskich; w 1917-18 z zespołem objazdowym H. Czarneckiego w Piotrkowie i w Kielcach (1917), w Radomiu (1918), w 1919 w T. Wielkim pod dyr. H. Halickiego w Lublinie. W tych latach rzadziej śpiewała w operach, a coraz częściej w operetkach, rewiach i wodewilach, w których wkrótce wykazała duże zdolności charakterystyczne i komediowe. Posiadała również talent parodystyczny, przy czym specjalnością jej było parodiowanie śpiewaków operowych, szczególnie tenorów (na co pozwalała szeroka skala jej głosu). Występowała następnie m.in. w t. Miraż w Warszawie, w zespole T. Wołowskiego w Radomiu i Kielcach (1920), w T. Miejskim w Lublinie i w T. Miejskim w Bydgoszczy (1921), w Łodzi (1922), w T. Polskim w Katowicach (sez. 1924/25), w T. Popularnym w Łodzi, w T. Letnim w Wilnie (sierpień 1925), w zespole H. Czarneckiego w Grodnie (1925), w T. Popularnym w Bydgoszczy (sez. 1926/27), z zespołem t. bydgoskiego w Gdańsku (sierpień 1927), w t. Kakadu w Wilnie (1927), w t. Czerwony As w Warszawie (sez. 1928/29), w t. Mignon w Warszawie, w t. Pantera w Krakowie (1929), w t. Gong we Lwowie (sez. 1929/30), w t. Rewia w Poznaniu (sez. 1930/31), w bydgoskim t. Rewia „Uśmiech Bydgoszczy” (1931) oraz z zespołem tego t. p.n. „Złoty Uśmiech” w Gdańsku (sierpień 1931), w T. Miejskim w Grudziądzu pod dyr. H. Czarneckiego (sezon 1931/32), w T. Popularnym we Lwowie (sez. 1935/36), z zespołem warsz. Operetki w Krakowie i Lwowie (1939). Najlepsze role operetkowe z tego okresu: Hrabina Adelajda („Ptasznik z Tyrolu"), Miss Lucy („Targ na dziewczęta"), Sylwia Varescu („Księżniczka czardasza"), Zuzanna („Cnotliwa Zuzanna"). W 1944 przebywała w Lublinie. Po II wojnie świat. od 1945 występowała w Łodzi, m.in. w T. Lutnia (sez. 1946/47). W 1948 przeniosła się do T. Muzycznego w Lublinie, po czym wróciła do Łodzi, gdzie jeszcze w sez. 1951/52 i 1952/53 występowała w łódz. T. Małym, m.in. w roli Marii Tscholl („Domek trzech dziewcząt").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.29962.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.33605.1
      sw.526138 Akt małżeństwa: Lublin (św. Jana) (obecn. woj. lubel.), 81/1913 [indeks na http://lubgens.eu/] https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-11969-15056-57

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Lublin (św. Jana) (obecn. woj. lubel.), rok 1913, nr aktu 81 [indeks na http://lubgens.eu/] https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-11969-15056-57
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.02.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 100.26.196.222