Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Hugo Marian Moryciński (ID: psb.19020.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 403.160 (top 34%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru, uczestnik Powstania Warszawskiego (1944)

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarła
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
?1810-
   Tadeusz Stępniewski
1823-
   ?    ?
&    &    &    &
Zaloguj się
?1820-
   Franciszka Gozdek
1828-
   ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
1846-
   Zaloguj się
?1840-
   Zaloguj się
?1850-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
?1870-
   Zaloguj się
?1870-
|    |
2    3



|
Hugo Marian Moryciński, bohater PSB, 1904-1973

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 24 VI 1931): Zaloguj się ?1900-, dzieci
    1. M Zaloguj się ?1930
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Hugo Marian **
    2. M Zaloguj się ca 1906

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ?1870-
      ■  & Zaloguj się ?1870- dzieci | M Hugo Marian Moryciński 1904-1973| M Zaloguj się ca 1906 |
    2. Ż Zaloguj się ?1890-
      □  & Zaloguj się ?1890-
    3. Ż Zaloguj się ?1870-
      ■  & Zaloguj się ?1870- dzieci | M Hugo Marian Moryciński 1904-1973| M Zaloguj się ca 1906 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. OSTERWA Juliusz (1885-1947) aktor, reżyser, dyrektor teatru
    2. OSTERWINA Wanda (1887-1929) aktorka
    3. PARYSKI Antoni Alfred (1865-1935) drukarz, redaktor, publicysta, działacz społeczny
    4. SAPIEHA Adam (1828-1903) polityk galicyjski
    5. NEUMAN Jan Alojzy (1900-1941) fotografik
    6. SZUTKIEWICZ Jan (1861-1897), aktor, reżyser, pisarz
    7. PRAŻMOWSKI Władysław Zygmunt (1888-1938) twórca i dowódca kawalerii legionowej, pułkownik, prezydent Krakowa
    8. PARYSKI Michał (1872-1969) nauczyciel, księgarz, wydawca 10°
    9. NORWID-NEUGEBAUER Mieczysław (1884-1954) generał WP, inżynier, minister RP, emigrant 10°
    10. SAPIEHA Adam Stefan (1867-1951) kardynał 10°
    11. SAPIEHA Leon (1803-1878) marszałek Sejmu Krajowego 10°
    12. SZEWCZYK Adam (1892-1983) poseł na Sejm Ustawodawczy, działacz oświatowy 10°
    13. SAPIEZYNA Jadwiga (1806-1890) filantropka 10°
    14. SANGUSZKOWA Izabela (1808-1890) filantropka, działaczka społeczna 10°
    15. SAPIEHA Władysław Leon (1853-1920) ziemianin, działacz społeczny, poseł 10°
    16. SANGUSZKO Władysław Hieronim (1803-1870) polityk konserwatywny 10°
    17. STADNICKI Adam Zbigniew Leon (1882-1982) ziemianin, leśnik, działacz polityczny, poseł na sejm RP 11°
    18. SKORACZEWSKI Filip Wawrzyniec (1838-1910) leśnik, powstaniec r. 1863 11°
    19. SIENNICKA Natalia (1866-1926) aktorka, dyrektor teatru 11°
    20. SAPIEHA Andrzej Józef (1894-1945?) ziemianin, emisariusz AK 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      MORYCIŃSKI Hugon Marian (30 VII 1904 Stopnica k. Kielc - 12 VI 1973 Toruń), reżyser, dyrektor i kierownik artyst. teatru
      Był synem Kazimierza M., adwokata, i Natalii z Zielińskich, mężem Ireny Zygfrydy z Ołdakowskich (ślub 24 VI 1931), ojcem aktora i inspicjenta Łukasza Marii Morycińskiego. Ukończył Gimn. im. Reja w Kielcach (1925). Jako chłopiec brał udział w przedstawieniach amat. organizowanych przez ojca, miłośnika sztuki, autora wierszy i dramatów o tematyce społecznej. Po maturze należał przez kilka miesięcy do półamat. zespołu objazdowego. Rolą Bekwarka w „Królewskim jedynaku” zadebiutował w 1925 na scenie T. Miejskiego w Lublinie, wkrótce jednak zrezygnował z aktorstwa. Studiował prawo na Uniw. Jagiell. w Krakowie (1926-27). Współpracował z kiel. „Przeglądem Tygodniowym” i warsz. „Epoką” zamieszczając w nich artykuły, recenzje i nowele. Pracował w Kielcach i Warszawie, m.in. jako sekretarz kancelarii adwokackiej, bibliotekarz, urzędnik w Min. Spraw Wojskowych. Równocześnie uczył się śpiewu u T. Leliwy. Od 1930 redagował programy Reduty, a nast. współpracował z Instytutem Reduty jako sekretarz lit. teatru. Tę ostatnią funkcję od 1933 pełnił w T. Polskim i Małym w Warszawie, potem został generalnym sekretarzem TKKT. W 1934-35 studiował ponadto na wydz. reżyserii PIST-u. Pierwszym spektaklem były „Damy i huzary” (listopad 1935), przygotowane przez niego w Stołecznym T. Powszechnym. W sez. 1936/37 objął w Łodzi dyrekcję T. Popularnego, a od grudnia 1936 także nowo otwartego T. Polskiego; od sez. 1937/38 był tamże dyr. artyst. połączonych T. Miejskich, sprawując tę funkcję do kwietnia 1939 (dyr. naczelny - K. Wroczyński, który też w sez. 1938/39 był współkierownikiem artyst.). W lecie 1938 kierował wielkim objazdem zespołu łódz., który w drodze na Łotwę odwiedził m.in. Gdańsk. W czasie okupacji niem. pracował fizycznie w Warszawie przy produkcji pasty do butów; po powstaniu warsz. był jeńcem oflagu w Murnau, gdzie brał udział w obozowym życiu teatralnym. Po wyzwoleniu, w Lipsku, z upoważnienia komendantury radzieckiej organizował latem 1945 repatriację pol. robotników z Saksonii i Turyngii do kraju. W sez. 1945/46 reżyserował w Miejskich T. Dramatycznych w Warszawie, w 1946-50 był dyr. i kier. artyst. T. im. Żeromskiego w Kielcach (za „Sen nocy letniej” otrzymał w 1947 nagrodę na Festiwalu Szekspirowskim, a za „Burzę” A. Ostrowskiego w 1949 na Festiwalu Sztuk Radzieckich), w 1950-52 T. Dramatycznych w Szczecinie (kierownictwo artyst. do 1 VII 1951). W sez. 1951/52 gościnnie reżyserował w T. im. Osterwy w Lublinie („Wieczór Trzech Króli” i „Zbiegów"), w 1952-55 reżyserował w T. Wybrzeże w Gdańsku oraz wykładał kulturę słowa w Wyższej Szkole Pedagogicznej. W 1955-58 sprawował dyrekcję i kierownictwo artyst. T. Ziemi Rzeszowskiej (od grudnia 1957 pn. T. im. Siemaszkowej) w Rzeszowie, w 1958-61 T. Ziemi Pomorskiej w Bydgoszczy i Toruniu (5 XI 1960 otworzył w Bydgoszczy T. Kameralny), w 1961-72 T. im. Horzycy w Toruniu. W 1959 był inicjatorem i organizatorem I Festiwalu T. Polski Północnej w Toruniu. Przedstawienia w jego reżyserii często nagradzano na festiwalach toruńskich, m.in. „Kordiana” (1960), „Skandal w Hellbergu” (1962), „Noc listopadową” (1963), „Ścieżkę zbawienia” (1964). W „Ilustrowanym Kurierze Polskim” w 1965 pisano o jego pracach na scenie bydgoskiej: „byliśmy świadkami szeregu ciekawych premier wybijających się oryginalnością i rozmachem inscenizacji: „Opowieść zimowa”, „Kordian”, „Nasze miasto”, „Pierwszy dzień wolności”. W 1968 podczas X Festiwalu toruńskiego otrzymał nagrodę „za twórcze poszukiwania w zakresie polskiego repertuaru współczesnego w Teatrze im. Horzycy”. Tu najpełniej rozwinął swój talent reżyserski i organizacyjny, a prowadzoną przez niego placówkę stawiano za wzór innym t. prowincjonalnym. W działalności scen. M., już od okresu łódz., widać było wyraźnie sprecyzowany program artyst., dbałość o jakość przedstawień i ich odpowiedni poziom, a także dążenie do pozyskania nowego widza, przede wszystkim z peryferii, bez schlebiania jego niewybrednym gustom. Zwracając uwagę na zróżnicowanie społeczne odbiorcy, postulował w zakresie repertuaru dążenie do eklektycznej różnorodności, zaś przy określaniu funkcji reżysera w teatrze, odwoływał się do stanowiska L. Schillera, tj. do „skomponowania zespołu wszystkich elementów widowiska na planie treści utworu”. Był przeciwnikiem eksperymentów formalnych „ze szkodą dla dojrzałych form i ujęć scenicznych” („Uwagi o pracy w teatrze"). W grze aktorskiej cenił, szczególnie w t. prowincjonalnych, pozbawionych wybitnych indywidualności, jej zespołowość. Podkreślał też równorzędne znaczenie dekoracji. B. Dąbrowski, wspominając wspólną dyrekcję M. i K. Wroczyńskiego, napisał: „Był człowiekiem młodym, energicznym i bardziej operatywnym. On przeważnie kierował sprawami artystycznymi i obsadowymi wszystkich scen. Sam reżyserował dość często i potrafił wczuć się w kłopoty i troski swoich współpracowników”.
      Na scenach łódz. reżyserował m.in. „Klub kawalerów” (1936), „Wesele” (1936), „Szklankę wody” (1937), „Kres wędrówki” (1938), „Brata marnotrawnego” (1938), po wojnie w Warszawie - „Wroga ludu” (1946). Jako dyrektor teatru w Kielcach stworzył „dobry teatr pionierski, stale kroczący naprzód. Umiał zjednać dla młodej sceny publiczność, dawał jedną za drugą sztuki wypróbowane wielokrotnie gdzie indziej, przeważnie wesołe, obsadzone dobrymi aktorami”, a „dzięki jego talentom organizacyjnym przez scenę kielecką przewinęła się wtedy plejada znakomitych aktorów. Czuł teatr wspaniale, nawet jeśli improwizował” (S. Krawczyński).
      M.uważał się za kontynuatora stylu L. Schillera, z którym zetknął się już w Łodzi, a później, w Murnau pozostawał pod jego silnym wpływem. Z upodobaniem inscenizował wielkie dramaty romantyczne i neoromantyczne. Umiał organizować sceny z tłumami statystów. Był często inicjatorem przedstawień małych form, dyskusji, odczytów. We wspomnieniu pośmiertnym napisano: „Był człowiekiem, któremu praca w teatrze wypełniała całe życie, pochłaniała całą energię. Nie miał nigdy kompleksu prowincji. Tu chciał pracować i tworzyć i tu tworzył aktorski zespół, inscenizował swe przedstawienia, niektóre głośne i znaczące” („Życie Warszawy” 1973 nr 142). Z okazji czterdziestolecia działalności artyst. M. 27 III 1965 odbyła się w Toruniu prem. „Dziadów” w jego reżyserii. Zmarł w trakcie jubileuszowego, XV Festiwalu T. Polski Północnej; od 1973 jury tego festiwalu przyznaje wyróżniającym się młodym aktorom nagrodę im. Morycińskiego.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.14947.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 22 str. 19: psb.19020.1
      Powstańcze Biogramy: http://www.1944.pl/historia/powstancze-biogramy/Hugo_Morycinski

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.14.142.115