Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Leokadia Klara Rzecznik (ID: psb.21594.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 102.798 (top 9%), Liczba łóżek od MJM: 17 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1790-
&    &    &    &
Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1800-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1855-
   Zaloguj się
ca 1862-
|    |
2    3



|
Leokadia Klara Rzecznik, bohater Czy wiesz kto to jest, 1888-1974

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 21 XI 1905, Warszawa, par. św. Trójcy (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1886-1921 , (Rodzice : Gustaw Klan ca 1842- & Bronisława Obiedowska 1864-1944) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się 1905-1994
       & Zaloguj się 1897-1955
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1922, Kraków, ): Zaloguj się ?1890-
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 18 XII 1924, Warszawa, ): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1884-1959 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1837-1918 & Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1864-1937)
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. Ż Zaloguj się ?1850-
      □  & Zaloguj się ?1850-
    2. M Zaloguj się ca 1855-
      ■  & Zaloguj się ca 1862- dzieci | Ż Leokadia Klara Rzecznik 1888-1974 |
    3. Ż Zaloguj się ca 1860-
    4. M Zaloguj się ca 1856-
    5. M Zaloguj się ca 1857- □  & Zaloguj się ?1870-
    6. M Zaloguj się ca 1859-
    7. Ż Zaloguj się ca 1862-
      ■  & Zaloguj się ca 1855- dzieci | Ż Leokadia Klara Rzecznik 1888-1974 |
    8. M Zaloguj się 1863-
    9. Ż Zaloguj się 1865-
    10. Ż Zaloguj się 1866-
      ■  & Zaloguj się ?1860- dzieci | M Zaloguj się ?1890- |
    11. Ż Zaloguj się 1868-
    12. Ż Zaloguj się 1871-
      ■  & Zaloguj się ca 1865- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1897-| M Zaloguj się ca 1899-| M Zaloguj się ?1900-| Ż Zaloguj się 1904| M Zaloguj się ca 1906| Ż Zaloguj się ca 1908 |
    13. Ż Zaloguj się 1879-

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. LESZCZYŃSKI Jerzy (1884-1956) aktor, reżyser
    2. LESZCZYŃSKI Bolesław (1837-1918) aktor, reżyser
    3. LESZCZYŃSKA Honorata (1864-1937) aktorka.
    4. RAPACKI Wincenty (1840-1924) aktor, reżyser, dyrektor teatru, literat
    5. SCHILLER Leon Jerzy (1887-1954) reżyser, dyrektor teatru
    6. RAPACKI Wincenty (1865-1943) aktor, śpiewak, literat
    7. RAPACKI Józef (1871-1929) malarz, litograf
    8. POPIEL Jan Sykstus (1821-1883) tancerz, pedagog
    9. MODRAKOWSKA Maria Ludmiła (1896-1965) Śpiewaczka, pedagog
    10. JACKOWSKI Tadeusz Kryspin (1859-1924) działacz rolniczy
    11. HOFFMAN Kazimierz (1842-1911) kompozytor, pianista, dyrygent
    12. SCHILLER Irena (1906-1967) psycholog, historyk teatru
    13. POPIEL Romana (1849-1933) aktorka
    14. MODRAKOWSKI Jerzy Leopold (1875-1945) profesor farmakologii, rektor UW
    15. MAJERANOWSKA Honorata Anna (ok. 1828-1901) śpiewaczka, aktorka, pedagog
    16. SZWEYCER Michał Teofil (1843-1919), powstaniec styczniowy, prawnik
    17. JACKOWSKI Maksymilian (1815-1905) działacz wielkopolski
    18. GLUZIŃSKI Franciszek Maciej (1823-1899) lekarz
    19. SZCZEPAŃSKI Kazimierz (1863- przed 1930) działacz socjalistyczny
    20. PTASZYCKI Tadeusz (1908-1980) inżynier architekt i urbanista

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      PANCEWICZ-LESZCZYŃSKA Leokadia Klara, właśc. L. Rzecznik, 1° v. Klan, 2° v. Haller de Hallenburg, 3° v. Leszczyńska (8 XI 1888 Warszawa - 26 XII 1974 Warszawa), aktorka
      Była córką Leona Rzecznika, inżyniera elektryka, i Marii z domu Kanty, siostrą aktorki Janiny Szreniawy, bratanicą Lucjana Rzecznika (zob. t. 1), żoną najpierw Stanisława Pancewicza, właśc. S. Klana (zob. t. 1; ślub w Warszawie w 1905); potem przemysłowca Karola Hallera de Hallenburga (ślub w Krakowie w 1922), z którym się wkrótce rozwiodła, nast. Jerzego Leszczyńskiego (zob. t. 1; ślub w Warszawie 18 XII 1924). W 1906 wyjechała z zespołem W. Jarszewskiej do Kijowa, gdzie 14 XI t.r. zadebiutowała pod nazwiskiem Klan jako Kowalka („W noc lipcową"); ponadto zagrała tu m.in. Rozę („Lilia Weneda"). W 1907-1909 występowała w zespole B. Bolesławskiego (m.in. w Lublinie i Radomiu), stale już używając pseud. Pancewicz (Pancewiczowa). W 1910 została zaangażowana do T. Małego w Warszawie. Prawdopodobnie w tym okresie pobierała pryw. lekcje gry aktorskiej u R. Żelazowskiego i K. Kamińskiego. W styczniu 1911 przeniosła się do T. Popularnego w Łodzi, gdzie do kwietnia 1912 zagrała ok. trzydziestu ról, gł. tragiczno-lirycznych, m.in. Elżbietę w „Marii Stuart” F. Schillera, Królową w „Hamlecie”. Zdolna, inteligentna, obdarzona b. korzystnymi warunkami zewnętrznymi stała się jedną z głównych partnerek dyr. A. Mielewskiego, zyskując popularność wśród miejscowej publiczności. Latem i jesienią 1912 objeżdżała miasta prowincjonalne - Zamość, Płock, Radom, Kielce, m.in. jako Dobrójska („Śluby panieńskie") z grupą aktorów warsz. T. Zjednoczonego F. Rychłowskiego, który przygotowywał zespół do występów w Kijowie. Z T. Polskim Rychłowskiego w Kijowie związała się na jeden sez. (listopad 1912 - maj 1913), a o jej eksponowanym tam stanowisku świadczy fakt pobierania najwyższej gaży wśród personelu żeńskiego. Właściwe stanowisko artyst. zdobyła jednak dopiero w czasie swojej dziesięcioletniej działalności w Krakowie, w T. im. Słowackiego (1913-23). Na pocz. 1916 występowała też gościnnie w krak. T. Ludowym.
      Wybitna uroda, posągowa postawa, piękny mocny głos, a jednocześnie urok i wdzięk kobiecy predestynowały ją do ról bohaterskich i amantek, w których wykazała szeroką skalę swych możliwości. Obok skłonności do monumentalizacji i niefałszowanego patosu przejawiała umiejętność dram. ekspresji, przepajała swe postaci szczerą siłą wewnętrzną. Potrafiła też być liryczna lub zalotna, pełna werwy i humoru. Wybiła się na czoło krak. zespołu, m.in. jako Krasawica („Bolesław Śmiały”, 1917), De-sdemona („Otello”, 1917), Panna Młoda („Wesele”, 1918), Lady Makbet („Makbet”, 1919), Jewdocha („Sędziowie”, 1920), Lilia i Roza („Lilla Weneda”, 1920), Maria Stuart w dramacie J. Słowackiego (1922), Maria („Warszawianka”, 1922), Królowa („Hamlet”, 1922). Zachwycała świetnym sposobem mówienia wiersza, m.in. jako Pani z pomnika Skotnickiego („Akropolis”, 1916) oraz Hestia („Wyzwolenie”, 1918). T. Trzciński oceniał: „Dźwięczny organ głosu, poparty jest doskonałą dykcją i pewną poezją w wydobywaniu wewnętrznych wartości słów, a bez tendencji do śpiewackiego pieszczenia się głosem”. Podobnie T. Boy-Żeleński: „Rzadko piękny głos, świetne warunki oraz szlachetność w traktowaniu wiersza otwierają przed Pancewiczową bogate pole w zakresie arcydzieł poezji”. Także zdaniem E. Csató była „przez piękne warunki zewnętrzne i żar uczuciowy, jakim przesycała swe postacie, predestynowana do ról grandes amoureuses”, widział też w niej „doskonałą odtwórczynię namiętnych heroin Wyspiańskiego”. Uznanie zyskała również w repertuarze komediowym, rodzajowym i w dramacie współczesnym, m.in. jako doskonała Hanka („Moralność pani Dulskiej”, 1917), Żona („Ich czworo”, 1918), Irena („Ponad śnieg bielszym się stanę”, 1920), stylowa Cecylia („Panna mężatka”, 1920). Potrafiła dopasować się także do nowego, eksperymentalnego dramatu, wyraziście interpretując Rozhulantynę („Tumor Mózgowicz”, 1921). Ostatnią pozycją w jej krak. repertuarze (ok. pięćdziesięciu ról) była Helena w spektaklu „Odprawy posłów greckich” na dziedzińcu wawelskim (1923). Z zespołem t. krak. występowała gościnnie m.in. w Cieszynie (1921). Od sez.1923/24 zaangażowana do T. Polskiego i Małego w Warszawie, przeniosła się do stolicy i tu, po ślubie z J. Leszczyńskim, występowała jako Pancewicz-Leszczyńska, często grając razem z mężem czołowe role na scenach warszawskich. Należała do zespołu A. Szyfmana, współpracowała równocześnie z krótko prosperującym t. Szkarłatna Maska (1925). W 1925-27 występowała w T. Narodowym. Z zespołem tego teatru wyjeżdżała gościnnie na prowincję, np. w 1926 do Kielc. Następnie, na cztery kolejne sez. wróciła do T. Polskiego i Małego (do 1931). Po przerwie w sez. 1931/32 związała się trwale z zespołem T. Narodowego i Nowego (1932-39), występując sporadycznie w T. Polskim, a także z J. Leszczyńskim gościnnie, m.in. w 1931 w Radomiu (październik), Kielcach, Częstochowie, Płocku i Białymstoku (listopad). W Warszawie podtrzymała, a nawet wzmocniła swą pozycję wybitnej i lubianej aktorki. Powtórzyła kilka interesujących ról z Krakowa, ponadto zasłynęła w nowych, w repertuarze poetyckim: Roksana („Cyrano de Bergerac”, 1924), Joanna („Noc listopadowa”, 1930), Królowa Elżbieta („Maria Stuart” F. Schillera, 1934), Hanka („Lampka oliwna”, 1925); w komedii klasycznej - Doryna („Świętoszek”, 1925) i bulwarowej - Ksenia („Wielka księżna i chłopiec hotelowy”, 1925). Zagrała tu ok. pięćdziesięciu ról. Ponadto występowała w filmach.
      W czasie okupacji niem. nie grała. Po upadku powstania warsz. zamieszkała w Krakowie i tu wystąpiła po wojnie po raz pierwszy w roli George Sand w „Lecie w Nohant” w T. Kameralnym TUR 1945). Jednakże, już od otwarcia w styczniu 1946 T. Polskiego w Warszawie, związała się trwale z jego zespołem. W inaug. „Lilii Wenedzie” (1946) grała Gwinonę. Potem przyszły kolejne ważne role: Królowa („Hamlet”, 1947) - nagrodzona na Festiwalu Szekspirowskim, Hrabina Respektowa („Fantazy”, 1948), Pani Page („Wesołe kumoszki z Windsoru”, 1949), Wanda Ogrodzka („Grzech”, 1951), Julia („Dom kobiet”, 1955), Pani Dobrójska („Śluby panieńskie”, 1959). W T. Polskim i Kameralnym zagrała po wojnie ok. dwudziestu ról. Ostatnią była Angustias („Mariana Pineda”, 1962).
      W 1965 obchodziła jubileusz pięćdziesięcioośmiolecia pracy artyst., w tym samym roku przeszła na emeryturę. Od 1937 była czł. zasłużonym ZASP-u. Laureatka Nagrody Państw. II st. (1951).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.14517.5
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79544.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16746.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      LEOKADIA
      PANCEWICZ
      LESZCZYŃSKA
      1888 - 1974

      Polski Słownik Biograficzny t. 17 str. 120: psb.15088.9
      Polski Słownik Biograficzny t. 25 str. 118: psb.21594.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.3122

    źródła:
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Warszawa św. Trójca (obecn. m. Warszawa), rok 1905, nr aktu 255 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1215d&sy=1905b&kt=2 [podgląd]
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=12233
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.173.112