Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Wincenty Drabik (ID: psb.4601.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 373.637 (top 32%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1850-
   Zaloguj się
?1850-
|    |
2    3



|
Wincenty Drabik, bohater PSB, 1881-1933

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1900): Zaloguj się ?1880-, dzieci
    1. Ż Zaloguj się człowiek teatru 1905-1964
       & Zaloguj się ?1900-
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      DRABIK Wincenty, pseud. Kibard (13 XI 1881 Jaworzno, woj. krakowskie - 1 VII 1933 Warszawa), scenograf, aktor
      Był synem górnika Franciszka D. i Katarzyny z Kozakiewiczów, mężem Michaliny z Langów, ojcem => Eugenii D. Od 1896 uczył się malarstwa w Szkole Przemysłowej w Krakowie. Dzięki wybitnym zdolnościom uzyskał tam stypendium rządowe. Następnie studiował w krak. Szkole Sztuk Pięknych (przemianowanej w 1900 na Akademię) u S. Stanisławskiego, J. Mehoffera i S. Wyspiańskiego, który wywarł na niego najsilniejszy wpływ. W 1901 wraz z J. Wo-dyńskim malował dekoracje dla krak. T. Ludowego, a nawet występował tam dorywczo jako aktor, pod pseud. Kibard, grając m.in. Podbipiętę („Ogniem i mieczem"). W 1903 wyjechał do Wiednia, gdzie studiował w Kunstgewerbeschule i uczył się techniki malarstwa scen. w pracowniach dekoratorskich. Po powrocie do kraju rozpoczął ok. 1905 pracę w malarni T. Miejskiego we Lwowie pod kier. S. Jasieńskiego. W 1909 Jasieński przeniósł się do WTR i wkrótce sprowadził D. do Warszawy. W tym czasie D. był raczej wykonawcą dekoracji niż ich twórcą. Pierwsze bardziej samodzielne prace wykonywał w 1911 dla warsz. T. Artystycznego, projektując dekoracje m.in. do sztuk: „Żart, satyra, ironia i głębsze znaczenie, Gromiwoja”. W tym czasie zapewne współpracował też z M. Limanowskim przy projektowanej inscenizacji „Krakusa” na arenie cyrkowej. Przygotowywał też makiety i projekty dekoracji, z których część była wystawiona w 1913 na wystawie nowoczesnego malarstwa scenicznego w Warszawie. W 1913 został zaangażowany jako drugi, obok K. Frycza, scenograf do warsz. T. Polskiego i do 1915 opracował dekoracje do wielu utworów z repertuaru klasycznego, m.in. do „Lilii” (1913), „Wąsów i peruki” (1913), „Juliusza Cezara” (1914). W 1915 jako poddany austr. musiał wyjechać do Rosji i pod koniec tego roku wraz z J. Osterwą organizował przedstawienia pol. w Samarze. W 1916 projektował dekoracje dla T. Polskiego w Moskwie, a we wrześniu przeniósł się do Kijowa, gdzie przez dwa sez. pracował w T. Polskim i projektował m.in. scenografię „Księcia Niezłomnego” powtórzoną w T. Polskim w Warszawie (1918), a uznawaną za dzieło przełomowe w dziejach pol. malarstwa scenicznego. W początku 1918 wraz z J. Osterwą i częścią zespołu ustąpił z T. Polskiego i współpracował z założonym w Kijowie Nowym T. Polskim, a w lecie tego roku powrócił do Warszawy i został ponownie zaangażowany przez A. Szyfmana do T. Polskiego. Projektował tu scenografię m.in. „Wyzwolenia” (1918), „Szopki staropolskiej” (1919), „Nie-boskiej komedii” (1920). Od 1919 współpracował też z T. Wielkim, a w sierpniu 1921 przeszedł na stanowisko kier. działu malarskiego w T. Miejskich w Warszawie i projektował dla T. Wielkiego, T. Rozmaitości, T. Letniego, t. Reduta i T. im. Bogusławskiego. Dorywczo współpracował nadal z T. Polskim, a także z T. Nowości oraz z t. w Łodzi i we Lwowie. Później projektował też dekoracje do filmów oraz przedstawień rewiowych. Najważniejsze prace D. z tego okresu to scenografie: „Pastorałki” (1922) w Reducie, „Pana Twardowskiego” (1921) i „Fausta” (1923) w T. Wielkim, „Don Juana” J. Zorilli (1924) i „Snu srebrnego Salomei” (1926) w T. Narodowym, „Jak wam się podoba” (1925) i „Nie-boskiej komedii” (1926, nowa wersja) w T. im. Bogusławskiego. Gdy w 1931 T. Miejskie przeszły w dzierżawę prywatną, D. nie został zaangażowany, lecz otrzymał emeryturę i pracował dorywczo, projektując scenografie m.in. dla T. Polskiego, T. Artystów, T. Ateneum i T. Wielkiego. Ostatnia wybitna jego praca to „Turandot” (1932, T. Wielki). Ogółem D. zaprojektował samodzielnie scenografię ponad trzystu sztuk. W 1934 zorganizowano w warsz. Zachęcie pośmiertną wystawę prac D.
      L. Schiller nazwał D. „artystą teatru” i stwierdził, że „swoiście wybujały styl Drabika przygniatał tylko reżysera nietwórczego lub takiego, z którym wielki artysta nie miał właściwie o czym mówić”. M. Treter tak określił cechy jego twórczości: „przejęcie się duchem utworu, świeżość inwencji, polskość, oryginalność i poetyckość scenicznej wizji, spotęgowana kolorystyka, barwność świateł i barwność cieni, harmonijny zestrój wszystkich plastycznych elementów w teatrze”. Wg J. Lorentowicza „w zasadzie był realistą, lubującym się w barwach jaskrawych, co przypisywano jego dziedzicznym zamiłowaniom do sztuki ludowej. Umiał jednak swobodnie symbolizować i syntetyzować”.
      Oprócz projektów scenograficznych, z których część (m.in. do „Niedokończonego poematu") pozostała niezrealizowana, D. malował także portrety. W 1917-18 wykładał w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie, a w 1918-33 w warsz. Szkole Sztuk Pięknych. Zmarł nagle wskutek nieudanej operacji stomatologicznej.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.15670.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.18037.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      WINCENTY
      DRABIK
      SCENOGRAF
      1881 - 1933

      Polski Słownik Biograficzny t. 5 str. 360: psb.4601.1
      n.67727 Nekrologia Minakowskiego (67727)

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=34234
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.178.157