Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Andrzej «Majster» Pronaszko (ID: psb.24305.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 171.104 (top 15%), Liczba łóżek od MJM: 18 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1939), bohater PSB i Wiki, człowiek teatru, uczestnik Powstania Warszawskiego (1944)

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    Zaloguj się
?1780-
   Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
ca 1796-
&    &    &    &
?    Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
?1780-1872
   Zaloguj się
?1800-
   Zaloguj się
ca 1804-
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1827-1898
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1840-1911
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
1849-
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1859-1932
|    |
2    3



|
Andrzej «Majster» Pronaszko, bohater Czy wiesz kto to jest, 1889-1961

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 1 XII 1920, Łódź św. St. Kostka (obecn. woj. łódz.), ): Zaloguj się 1900-1979 , (Rodzice : Zaloguj się ?1870- & Zaloguj się ?1870-)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się 1883-
    2. M Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater PSB i Wiki , człowiek teatru , głowa w spisie ludn. Krakowa (1921) , znani malarze 1887-1958
      □  & Zaloguj się dr med. Uniwersytetu Jagiellońskiego (1928) , student Uniwersytetu Jagiellońskiego ?1890-1955
    3. **Andrzej «Majster» **

    Inne małżeństwa i dzieci ojca: Franciszek Pronaszko, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się 1849-
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1859-1932 dzieci | Ż Zaloguj się 1883-| M Zaloguj się 1887-1958| M Andrzej «Majster» Pronaszko 1889-1961 |
      ■  & ? ? dzieci | Ż Zaloguj się 1880-| M Zaloguj się ?1890-1943| M Zaloguj się ?1890-1921 |
    2. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1859-1932
      ■  & Zaloguj się 1849- dzieci | Ż Zaloguj się 1883-| M Zaloguj się 1887-1958| M Andrzej «Majster» Pronaszko 1889-1961 |
    3. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1861-1881
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1845-1906 dzieci | Ż Zaloguj się 1881-1886 |
    4. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1863-1883
      ■  & Zaloguj się 1849-1910 dzieci | M Zaloguj się ca 1883-1956 |
    5. M Zaloguj się 1868-
    6. Ż Zaloguj się 1872-
      ■  & Zaloguj się ca 1861- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1894-1896| Ż Zaloguj się ?1900- |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. PRONASZKO Zbigniew (1885-1958) malarz, rzeźbiarz, profesor i rektor
    2. KAJSIEWICZ Hieronim (1812-1873) polityk emigracyjny, zmartwychwstaniec
    3. SOBOLTA Franciszek (1898-1963) pułkownik WP, dowódca Polskich Oddziałów Wartowniczych w Niemczech Zachodnich
    4. STANKIEWICZ Józef (1800-1874) lekarz
    5. ŚWIEŻAWSKI Ernest (1843-1919) historyk, nauczyciel, publicysta
    6. PEPŁOWSKI Adolf (1841-1916) powstaniec 1863, adwokat
    7. HELBICH Adam Bogumił (1796-1881) lekarz, filantrop
    8. MURZYNOWSKI Jan Nepomucen (1786-1865) oficer napoleoński, uczestnik walk o niepodległość Polski
    9. BOBIŃSKI Henryk (1861-1914) muzyk
    10. BODURKIEWICZ Maurycy (1824-1865) aktor
    11. LESSEL Fryderyk Albert (1767-1822) architekt 10°
    12. EUBICH Edmund Ludwik (1860-1924) artysta dramatyczny 10°
    13. SZEMIOTH Franciszek (1802-1882) powstaniec listopadowy 10°
    14. SCHAYER Wacław (1905-1959) działacz ludowy, poseł 10°
    15. POSZWIŃSKI Adam (1881-1942?) dziennikarz, komisarz Naczelnej Rady Ludowej, działacz Chrześcijańskiej Demokracji 10°
    16. PEPŁOWSKI Bohdan (1898-1948) literat 10°
    17. PASZKOWSKA Janina Matylda (1884-1973) malarka 10°
    18. BIEGA Stanisław Jan (1862-1923) pracownik społeczny 10°
    19. KOSSAK Fortunat Juliusz (1824-1899) malarz, rysownik, ilustrator 10°
    20. PASZKOWSKI Józef Piotr (1892-1944) rzeźbiarz, pedagog 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      PRONASZKO Andrzej (31 XII 1888 Derebczyn na Podolu - 15 I 1961 Warszawa), scenograf, dyr. teatru
      Był synem Franciszka P., dyr. cukrowni, i Feliksy Bony z Sawickich, bratem => Zbigniewa P. W 1906-12, po ukończeniu szkoły realnej w Kijowie, studiował w Krakowie w Wyższej Szkole Przemysłowej, później w Akademii Sztuk Pięknych (której nie ukończył); był uczniem L. Wyczółkowskiego i S. Dębickiego. W 1911-14 brał udział w trzech krak. wystawach ,niezależnych” oraz w wystawie teatr. zorganizowanej przy współudziale L. Schillera, gdzie wystawił, opracowane wspólnie z bratem Zbigniewem, projekty do „Judasza z Kariothu” K.H. Rostworowskiego. Opublikował wówczas programowy artykuł „W sprawie teatru, jakim być powinien” (,Rydwan” 1914 nr IV-V-VI). Jako scenograf debiutował 28 XI 1915 w Zakopanem, gdzie wraz ze Zbigniewem P. projektował dekoracje do fragm. „Lilli Wenedy” i „Legionu” w T. Zjednoczonych Artystów w sali „Morskie Oko” (reżyserował S. Żeromski). W sez. 1916/17 w krak. T. im. Słowackiego projektował wraz ze Zbigniewem P. kostiumy do „Akropolis” i scenografię „Niebieskiego ptaka” (niezrealizowana). W 1917 w Krakowie wraz ze Zbigniewem P. i T. Czyżewskim stworzył grupę formistów. W sez. 1917/18 pracował jako scenograf w T. Polskim w Łodzi, gdzie projektował liczne dekoracje, m.in. do „Kordiana”, „Dziadów” i „Nocy listopadowej”. W pierwszym sez. stałej pracy w t. zapoznał się dokładniej z techniką scenograficzną i podjął pierwsze próby eksperymentów artyst., m.in. w inscenizacji „Hamleta”. Na sez. 1918/19 został zaangażowany do T. Miejskiego we Lwowie pod dyr. R. Żelazowskiego. Zaraz po rozpoczęciu sez. zaprojektowana przez P. dekoracja przedstawiająca las (do „Krysi leśniczanki"?) dyrekcji t. i komisji pod przewodnictwem prezydenta miasta M. Chlamtacza wydała się zbyt nowoczesna, wobec czego poprawiono ją przez zapełnienie sceny wyciętymi w lesie brzozami. P. podał się wtedy do dymisji. W 1918-19 brał udział w obronie Lwowa. Następnie pracował w Warszawie, w drukarni jako korektor. Współpracował też jako scenograf z t. Czarny Kot. Sez. 1920/21 i 1921/22 spędził w Łodzi jako scenograf T. Miejskiego. Opracował w tym czasie scenografię m.in. „Wyzwolenia”, „Warszawianki”, „Nocy listopadowej”, „Bolesława Śmiałego”, „Mazepy”, „Komedii omyłek” i „Dziadów” (reżyseria A. Węgierki, 1921). Zrealizował wówczas pierwszy w Polsce formistyczny projekt scenograficzny („Powódź” H. Bergera, reżyseria A. Zelwerowicza, 10 XII 1920). W Łodzi wykładał też w Wolnej Szkole Malarstwa (Radwańskiego) oraz współredagował tygodnik satyryczno-lit. „Tam-Tam”. W 1922-24 pracował w T. im. Słowackiego w Krakowie; opracował wówczas scenografię m.in. „Marii Stuart” J. Słowackiego, „Warszawianki”, „Fircyka w zalotach”, „Snu nocy letniej”, „Ptaka”. Na sez. 1924/25 został zaangażowany przez L. Schillera do T. im. Bogusławskiego w Warszawie jako „kierownik dekoracyjny”, a w sez. 1925/26 był angażowany do poszczególnych sztuk. Zaprojektował tu przede wszystkim dekoracje i kostiumy do „Opowieści zimowej” w inscenizacji L. Schillera (23 X 1924). Przedstawienie to było manifestem teatr. awangardowej sceny. W T. im. Bogusławskiego projektował scenografię dwu sztuk sam, jednej z W. Drabikiem, a siedmiu ze Zbigniewem P. Obaj bracia stworzyli tu scenografię w słynnych inscenizacjach Schillera: „Pasterka wśród wilków”, „Kniaź Patiomkin”, „Złoty płaszcz”, „Achilleis” (1925) i „Róża” (1926). W 1926-31 nie miał stałego engagement. W 1925 współpracował z t. Perskie Oko. W 1930-32 współpracował dorywczo z t. żydowskimi w Wilnie, Łodzi i Warszawie (przede wszystkim z Trupą Wileńską), gdzie projektował dekoracje, m.in. do „Czarnego getta” i „Golema”. W 1928 projektował kostiumy oraz (wspólnie z Sz. Syrkusem) scenografię i konstrukcję sceny do „Golema” wystawionego w Cyrku warszawskim. W 1928 na zamówienie Magistratu m. st. Warszawy opracował wspólnie z Syrkusem projekt Teatru Symultanicznego. Miał to być t. z amfiteatralną widownią na trzy tysiące miejsc, ogromną, nowoczesną sceną uzupełnioną dwoma pierścieniami ruchomych scen opasujących amfiteatr. Projekt był eksponowany na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu (1929) oraz na wystawie teatr. w Grand Palais w Paryżu (1931). W 1934 opracował wspólnie z S. Bryłą projekt Teatru Ruchomego (pierwszą wersję zaprojektował P. sam w 1927). Był to t. objazdowy, w namiocie na czterysta miejsc, z obrotową widownią otoczoną sceną. W tymże roku P. wygłaszał odczyty i demonstrował model t. w kilku większych miastach Polski. Żaden z tych projektów nie był zrealizowany. W styczniu 1932 W. Horzyca zaangażował go do T. Miejskich we Lwowie. Pracował tu do 1937 (z przerwą tylko w sez. 1934/35), opracowując scenograficznie ponad pięćdziesiąt sztuk. Był to nie tylko najbardziej płodny, ale i najbogatszy artystycznie okres jego twórczości. Powstały wówczas tak wybitne dzieła scenograficzne, jak pierwsza wersja „Dziadów” w inscenizacji L. Schillera (1932), „Powrót Odysa” (1932; I nagroda Ministerstwa W.R. i O.P. na konkursie Wyspiańskiego), „Jeńcy” (1933). Poza tym, w reżyserii L. Schillera: „Krzyczcie Chiny”, „Sen srebrny Salomei” (1932), „Koriolan” (1936); w reżyserii E. Wiercińskiego: „Sen nocy letniej” (1932), „Ksiądz Marek” (1936); w reżyserii W. Horzycy: „Kleopatra” C. Norwida (1933), „Odprawa posłów greckich” (1936); w reżyserii W. Radulskiego: „Samuel Zborowski” J. Słowackiego (1932), „Człowiek, który był Czwartkiem” (1934), „Nie-boska komedia” (1935); w reżyserii A. Cwojdzińskiego : „Potrójny z Plauta” (1936), „Życie snem” (1937). W 1936 we Lwowie na Kongresie Pracowników Kultury wygłosił referat o sztukach plastycznych. W 1937 wyjechał do Bułgarii, gdzie opracował scenografię „Dziadów” dla T. Narodowego w Sofii (inscenizacja L. Schillera). W tymże roku wystawiał swoje projekty i makiety teatr. na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu. W 1937-39 był scenografem T. Narodowego w Warszawie. Podczas okupacji niem. w czasie II wojny świat. przebywał w Warszawie i pracował w spółdzielni stolarskiej. Był członkiem konspiracyjnej Rady Teatralnej, opracował projekt objazdowego t. dla wojska (konstrukcja na ciężarówkach). Współpracował z Biurem Informacji i Propagandy AK, gdzie był kierownikiem „komórki foto” (pseud. Majster). Po powstaniu warsz. (ranny w pierwszym dniu walk) znalazł się w Krakowie, gdzie w marcu 1945 objął kierownictwo artyst. T. Starego. W sez. 1945/46 był dyr. i kierownikiem artyst. Starego T. oraz wykładał w Studio Teatralnym działającym przy teatrze. W sez. 1946/47 pracował jako scenograf w T. im. Wyspiańskiego w Katowicach. Powstała tam wówczas m.in. scenografia „Snu nocy letniej”, za którą otrzymał w 1947 II nagrodę na Festiwalu Szekspirowskim. W 1947-54 był scenografem Starego T. i T. im. Słowackiego w Krakowie, a w 1954-57 T. Starego. Na scenach krak. zrealizowano dwadzieścia jego prac scenograficznych (w 1953 - ani jednej), m.in. „Owcze źródło”, „Amfitrion 38” (1948), „Fantazy” (1954), „Kordian” (1956). W 1955 otrzymał Państw. Nagrodę I st. za całokształt twórczości. W listopadzie 1956 przeniósł się do Warszawy. W 1957 został tu prof. zwyczajnym PWST i scenografem T. Polskiego. Powstały wówczas jego ostatnie prace: „Nie-boska komedia” (1958 - niezrealizowana), „Wariatka z Chaillot” (1958) i „Beatryks Cenci” (1959). Scenografia „Świecznika”, opracowywana w końcu 1960, została zrealizowana po śmierci P. (T. Kameralny, 1964). Ożeniony był z Ireną Kosarską (ślub 1 VIII 1920).
      Miał w swym dorobku dwieście czternaście prac scenograficznych. Jako plastyk, zarówno w twórczości scen. jak malarskiej, był formistą (kierunek wywodzący się z kubizmu). Jego scenografię cechowała architektoniczna konstrukcja dekoracji i kostiumu (wprowadził usztywnione kostiumy hieratyzujące ruch i gest aktora). Był znakomitym kolorystą. Twórczość scenograficzna P. związana jest przede wszystkim z pol. repertuarem poetyckim. Sześciokrotnie projektował dekoracje do „Dziadów”, opracował scenografię prawie wszystkich dramatów Słowackiego; projektował dekoracje i kostiumy do dwóch Norwidowskich prapremier; dwukrotnie opracowywał „Nie-boską komedię”. Prawie wszystkie dramaty Wyspiańskiego ukazały się na scenie w jego inscenizacji plastycznej. Dał także kształt plastyczny prapremierom „Róży” i „Kniazia Patiomkina”. Był jedynym pol. scenografem, który piątą część całej swojej twórczości teatr. poświęcił dramatom romantyków, Norwida i Wyspiańskiego.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.14687.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      (POMNIK)
      ARTYSTA MALARZ
      ANDRZEJ PRONASZKO
      31 XII 1888 + 15 I 1961

      Polski Słownik Biograficzny t. 28 str. 496: psb.24305.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 28 str. 500: psb.24306.4
      Powstańcze Biogramy: http://www.1944.pl/historia/powstancze-biogramy/Andrzej_Pronaszko
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.6312

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Żychlin, 120/1889 http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=3&zs=1757d&sy=1889&kt=1&skan=119-122.jpg
    - ślub: Akt małżeństwa: Łódź św. St. Kostka (obecn. woj. łódz.), rok 1920, nr aktu 332 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=3&zs=2470d&sy=1920b&kt=1 [podgląd]
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3817
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 19.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.147.104.248