Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Rufin Damazy Morozowicz (ID: psb.18933.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 96.637 (top 9%), Liczba łóżek od MJM: 20 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
ca 1782-1826
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1798-1852
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, urzędnik Królestwa Polskiego
1818-1887
   Zaloguj się
ca 1830-
|    |
2    3



|
Rufin Damazy Morozowicz, bohater PSB, 1848-1931

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1875, Warszawa, par. Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1851-1883 , (Rodzice : Zaloguj się ca 1823- & Zaloguj się ca 1828-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1875-1929
       & Zaloguj się bohater PSB 1867-1952 dzieci
    2. M Zaloguj się człowiek teatru 1876-1945
  • ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1885, Warszawa, par. św. Krzyża (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1862-1931 , (Rodzice : Zaloguj się ?1830- & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1843-1923) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater PSB i Wiki , człowiek teatru 1889-1968
       & Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) , bohater PSB i Wiki 1878-1964 dzieci
    2. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1889-1897
  • Inne małżeństwa i dzieci ojca: Rufin Morozowicz, rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. Ż Zaloguj się człowiek teatru ca 1816-1862/
      ■  & Zaloguj się człowiek teatru 1820-1897 dzieci | Ż Zaloguj się 1840-1867 |
    2. Ż Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1817-1858
      □  & Zaloguj się człowiek teatru 1790-1842
    3. M Zaloguj się urzędnik Królestwa Polskiego (1844) , artykuł w Nekrologii 1818-1887
      ■  & Zaloguj się ca 1838- dzieci | M Zaloguj się 1859-1911| Ż Zaloguj się 1861-1883| M Zaloguj się 1865-1929| M Zaloguj się 1868-1906 |
      ■  & Zaloguj się ca 1830- dzieci | M Rufin Damazy Morozowicz 1848-1931 |
    4. Ż Zaloguj się ?1820-1825
    5. Ż Zaloguj się ?1820-1825
    6. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1820-/1895
      □  & Zaloguj się człowiek teatru ?1818-1861/
    7. M Zaloguj się 1825-

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. MOROZOWICZ-SZCZEPKOWSKA Maria (1885-1968) aktorka, literatka
    2. SCHULZ Karol (1867-1952) nauczyciel, dyrektor gimnazjum
    3. SZCZEPKOWSKI Jan (1878-1964) rzeźbiarz
    4. MOROZOWICZOWA Natalia (1879-1964) aktorka
    5. RYWACKA Ludwika (1817-1858) śpiewaczka operowa
    6. TEKSEL (TEXEL) Józef Grzegorz (18411904), aktor, śpiewak (tenor), reżyser, antreprener teatrów
    7. MOROZOWICZ-SEROCZYŃSKA Maria (1890-1958) działaczka PSL
    8. KRÓLIKOWSKI Karol Józef (ok. 1818-1872) aktor, dyrektor teatru
    9. SZCZEPKOWSKI Andrzej (1923-1997) aktor, senator RP
    10. SZCZEPKOWSKI Kasper (1823-1899) jezuita, prowincjał zakonu
    11. MOSTOWICZ Tadeusz (1898-1939) pisarz, dziennikarz, autor scenariuszy
    12. MICKIEWICZ Aleksander Julian (1801-1871) profesor prawa
    13. KRÓLIKOWSKI Kazimierz Napoleon (1845-1896) aktor, reżyser
    14. KRÓLIKOWSKI Józef Franciszek (1781-1839) językoznawca, dziennikarz, literat
    15. KRÓLIKOWSKA Antonina (1815-1882) aktorka
    16. TRAUGUTT Romuald (18261864) dyktator powstania styczniowego
    17. JACKOWSKI Stanisław (1887-1951) rzeźbiarz
    18. JACKOWSKI Kazimierz Wacław (1886-1941) inżynier
    19. SKŁADKOWSKI Sławoj Felicjan (1885-1962) lekarz, generał dywizji, premier, minister spraw wewnętrznych
    20. ŁOBOJKO Konstanty (1834-1904) aktor, dyrektor zespołów objazdowych, fotograf

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      MOROZOWICZ Rufin (8 XII 1851 Warszawa - 14 IV 1931 Milanówek), aktor, śpiewak, reżyser
      Był synem Rufina M., nauczyciela, i Małgorzaty z domu Fournier, bratem => Henryka M., mężem => Rozalii M., ojcem => Karoliny M., => Leopolda M. i aktorki Marii Morozowicz-Szczepkowskiej. Ukończył gimn. filologiczne i rozpoczął naukę w warsz. Szkole Dramatycznej u J. Chęcińskiego, ale wydalono go po dwóch miesiącach z powodu „braku zdolności”. Został zaangażowany przez J. Russanowskiego, który w 1868 zorganizował pierwszy w Warszawie t. ogr., Tivoli. Po sez. letnim wyjechał do Pułtuska z zespołem Russanowskiego. Od lutego 1869 grał u A. Bucholtzowej, m.in. w Płocku, w sez. 1869/70 u A. Raszewskiego w Płocku, od maja 1870 u D. Feliksiewicza w Płocku, Piotrkowie i Częstochowie. W 1871-75 był aktorem i reżyserem w zespole A. Trapszy i odwiedził z nim m.in. Kalisz, Radom, Kielce, Lublin, Łódź oraz warsz. t. ogr. Tivoli i Alhambra. Wtedy to zaczęto mu powierzać odpowiedzialne role charakterystyczne w dramatach, komediach i operetkach, takie jak: Blazjusz („Nie igra się z miłością"), John Styx („Orfeusz w piekle"), Baron de Gondremark („Życie paryskie"), Igiełka („Gałganduch, czyli Trójka hultajska"), Bertrand („Robert i Bertrand, czyli Dwaj złodzieje"). Proponowano mu w tym czasie przejście do T. Rozmaitości, lecz M. odrzucił tę propozycję. W 1875-78 pracował w t. krak.; grał tam m.in. Grabca („Balladyna"), Rododendrona („Piękne Georgianki"), Dratewkę („Pani majstrowa z Kleparza"). W 1878-80 występował w zespole J. Teksla, m.in. w Łodzi, Kaliszu, Piotrkowie i w warsz. t. ogr. Belle Vue. Od jesieni 1880 prowadził wraz z F. Krotkem zespół i dawał przedstawienia w październiku i listopadzie w Częstochowie, od 18 XI 1880 do 20 I 1881 w Piotrkowie, od 22 I do 22 V w Kielcach, a od 25 V do 13 X 1881 w warsz. t. ogr. Eldorado. Działalność dyrektorska M. zakończyła się jednak niepowodzeniem finansowym. 10 X 1881 debiutował w WTR w partiach Midasa („Piękna Galatea") i Gajera („Bursze"). Publiczność przyjęła go przychylnie; dzięki corocznym występom w t. ogr. był już w Warszawie b. popularny. Zaangażowany do zespołu farsy i operetki WTR, początkowo występował też w T. Rozmaitości; grał tam m.in. Grabarza („Hamlet"), Chudogębę („Wieczór Trzech Króli"). Nieprzerwane pasmo sukcesów święcił na scenach T. Małego i T. Nowego stając się jednym z najpopularniejszych aktorów Warszawy. W 1888 został reżyserem operetki. Równocześnie występował w farsach i operetkach grając takie role, jak np. Pan Martin („Zemsta pana Martin"), Hrabia („Mąż debiutantki"), Griffardin („Pierścień rodzinny"), Bonifacy („Żona pana Bonifacego"), Menelaus („Piękna Helena"). W 1890 zrezygnował z funkcji reżysera. Nie obyło się to podobno bez udziału L. Śliwińskiego, który chciał połączyć w swych rękach reżyserię farsy i operetki. M. pozostał jednak w operetce pierwszym aktorem zespołu. W ugruntowaniu tej pozycji niewątpliwie pomagał mu Śliwiński. Doceniał on talent M., a chcąc go sobie zjednać tak dobierał repertuar i ustawiał role, aby eksponować jego grę. W 1890-1915 M. grał takie role jak: Zwack („Sztygar"), Lorenzo („Bettina"), Wezyr („Wielki Mogoł"), Szkopek („Myszy bez kota"), Dyrektor teatru („Nitouche"), Książę („Konik polny i mrówka"), Ptolemeusz XIII („Czarodziej znad Nilu"), Wagerer („Trzy życzenia"), Weisskopf („Posłaniec nr 6666"), Thompson („Milionowa narzeczona"), Merkury („Figle Junony"), Wezyr („Tysiąc i pierwsza noc"), Joachim XIII („Czar walca"), Harrison („Targ na dziewczęta"). Czasem zajmował się też reżyserią; wystawił np. operetkę „Wenecja w Paryżu”. 20 II 1912 obchodził jubileusz czterdziestolecia pracy artyst. występując w operetce „Romantyczna żona”, W 1913 - wraz z synem Leopoldem M. - występował dorywczo w t. Bagatela. W 1915 był członkiem Komitetu Zrzeszenia T. Nowości; na scenie tego t. występował do 1922. W 1922-24 pracował w T. Nowym. Następnie powrócił do T. Nowości, gdzie 12 III 1925 obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pracy, grając rolę Króla Ludwika („Madame Pompadour"). Wkrótce wycofał się z życia teatr. i zamieszkał w Milanówku. W ostatnim okresie grał m.in. role: Froscha („Zemsta nietoperza"), Emila („Szalona Lola"), Peniżka („Hrabina Marica"). Grał także epizodyczne role film. (np. w filmie „Tajemnica przystanku tramwajowego"). W 1926-27 pojawił się jeszcze na scenie warsz. T. Nowości występując w operetce „Noc Bachusowa”.
      Jako reżyser operetki warsz. nie wykazał większych ambicji. Jedynym jego sukcesem artyst. w tej dziedzinie było wystawienie „Mikada” (3 IX 1887). Wg opinii prasy skopiował wtedy swoją inscenizację z przedstawienia zespołu ang., który gościnnie występował w Warszawie. W pozostałych wypadkach dekoracje, reżyseria, a także repertuar bywały za jego rządów często ganione. M. znał jednak publiczność warsz., a stosując się do jej gustów potrafił ją przyciągnąć do operetki ugruntowując jej powodzenie i przyszły rozkwit. Najbardziej ceniony był jako aktor, mistrz tzw. zimnego komizmu, wynikającego nie tyle z wesołości i pogody, ile z wywracania na nice zwykłego porządku rzeczy. Brzydki, chudy, miał małe oczy i cienkie nogi, był kapryśny i złośliwy. Kwintesencja jego poglądu na świat zawarła się w roli Grabarza („Hamlet"), którą grał z wielkim powodzeniem. Wg A. Grzymały-Siedleckiego cechowały ją rysy „gorzkiego i nieco zadziornego nihilizmu”, opartego na przekonaniu, że „nie ma niczego, co by było trwałe, coś warte”. W operetce, wbrew tradycjom tego gatunku, unikał wszelkiej szarży. Oszczędny w geście, powolny w mowie (co z czasem przechodziło w manierę), dopiero za rządów Śliwińskiego i pewno pod jego wpływem zaczął przejawiać w swej grze więcej rozmachu. Największy sekret jego powodzenia tkwił w ujawnianiu naiwności skrywającej się pod śmiertelną powagą. Ze szczególnym upodobaniem ośmieszał w ten sposób postaci wysoko postawione w hierarchii społecznej, toteż jego największą kreacją, nieprześcignioną od jego czasów na pol. scenie stał się niedołężny król Menelaus („Piękna Helena"). W komedii „Jarmark małżeński” ucharakteryzował się na S. Przybyszewskiego, aby okazać swoją pogardę dla modernizmu i pięknoduchów. Był to jednak w jego aktorstwie wypadek rzadki, gdyż zazwyczaj charakteryzował się mało lub wcale. Wielką wagę przywiązywał natomiast do swojej sylwetki i to już od pierwszego wejścia na scenę. Była to często jakby ekspozycja całej roli, jak np. w „Pięknej Helenie": oklaski wywoływało samo pojawienie się Menelaja, w przekrzywionej koronie, w obwisłym płaszczu, z wyrazem zniechęcenia na twarzy. Głos miał słaby, władał nim jednak doskonale wyróżniając się wzorową dykcją. Największe wrażenie sprawiała celność jego intonacji, spojrzeń i gestów, nieprzeparcie komicznych, mimo prostoty i powściągliwości wyrazu. „Te ułamki ruchów Morozowicza - pisał Grzymała-Siedlecki - te jego niedospojrzenia, jego gra twarzy zwiewna, a pozostająca w pamięci, jego jakby niedbałość, ledwo podkreślane słóweczko, rzucone jakby na przepadłe - wszystko to składało się na typ komiki absolutnie odrębnej, na nikim nie wzorowanej i nie dającej się naśladować”. Wielką wesołość budziły aktualne i zjadliwe kuplety, które sam pisał, dodając je do swych ról. Był autorem utalentowanym, tłumaczył i adaptował libretta franc. operetek, a nawet sam pisał libretta i komedie. Przez pewien czas miał wytwórnię dekoracji teatralnych. Nadto zajmował się handlem win (na czym stracił), a majątku dorobił się na produkcji kosmetyków. Pierwszą jego żoną była aktorka Rozalia z Kozakowskich, drugą - Waleria z Kotowiczów (od 1885).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.40981.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.41233.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79115.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79116.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16688.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 21 str. 782: psb.18933.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 21 str. 784: psb.18935.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 21 str. 785: psb.18936.5
      Polski Słownik Biograficzny t. 36 str. 43: psb.28665.5
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.2859o
      n.193934o Nekrologia Minakowskiego (193934)
      n.65129 Nekrologia Minakowskiego (65129)
      n.65526a Nekrologia Minakowskiego (65526)
      sw.179421 Akt małżeństwa: Warszawa Wsz. Św. (obecn. m. Warszawa), 151/1875 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9264d&sy=303&kt=2&skan=151.jpg [podgląd]

    źródła:
    - urodzenie: Akt chrztu 521/1849 Warszawa Parafia Św. Andrzeja -- Informacja p. Ireny Łuczak (z 30.5.2014)
    - chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Andrzej, 521/1849 http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0159d&sy=1849&kt=1
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Warszawa Wszystkich Świętych (obecn. m. Warszawa), rok 1875, nr aktu 151 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9264d&sy=303&kt=2&skan=151.jpg [podgląd]
    - ślub 2: Akt małżeństwa: Warszawa św. Krzyż (obecn. m. Warszawa), rok 1885, nr aktu 3 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0158d&sy=1885b&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.141.31.240