Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Jan Nepomucen Michał Kamiński h. Topór (ID: 9.364.148)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 303.524 (top 26%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1800): Zaloguj się, bohater PSB 1792-1846 , (Rodzice : Zaloguj się ?1760- & ? ? ) , dzieci
    1. M Zaloguj się 1810-
       & Zaloguj się ca 1828-
    2. M Zaloguj się 1813-
    3. M Zaloguj się 1814-
    4. M Zaloguj się ?1820-
    5. M Zaloguj się 1824-
    6. M Zaloguj się bohater PSB i Wiki , człowiek teatru 1835-1896
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. KAMIŃSKI Mieczysław (1831? -1896) Śpiewak i reżyser operowy
    2. KAMIŃSKA Apolonia (1792-1846) aktorka

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      KAMIŃSKI Jan Nepomucen Michał (16 V 1777 Kutkorz pow. Złoczów - 5 I 1855 Lwów), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Podawana często w opracowaniach inna data ur. K. - 27 X 1777, jest prawdopodobnie datą jego chrztu. Był prawdopodobnie synem Tomasza i Katarzyny K., prawdopodobnie również stryjecznym bratem - Kaspra K.; mężem => Apolonii K., ojcem => Mieczysława K. Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej herbu Topór; ojciec K. był ekonomem majątku hrabiów Łączyńskich. W 1796 ukończył we Lwowie gimn., a następnie studiował na wydziale filoz. Uniw. Lwowskiego. Jako uczeń był już częstym widzem t. niemieckiego we Lwowie. Pierwsze polskie przedstawienia oglądał prawdopodobnie w 1793, zaś w 1793- 94 tłumaczył dla zespołu D. Morawskiego sztuki z niemieckiego. Zasadniczy wpływ na ukształtowanie się zainteresowań teatr. K. miał pobyt we Lwowie w 1795-99 zespołu W. Bogusławskiego. Dostarczał jego zespołowi tłumaczeń i przeróbek sztuk. Podobno często suflował, a także statystował i grał małe rólki. Po wyjeździe Bogusławskiego K. utworzył we Lwowie zespół amatorski i w 1800-03 w pałacu S. Wronowskiego organizował przedstawienia, w których sam także brał udział (działalność przerwał z nakazu władz). W 1803 wyjechał do Kamieńca Podolskiego, gdzie utworzył własny zespół i prowadził do 1805 t. zawodowy, w którym inscenizował, grał, przekładał, być może nawet zajmował się projektowaniem dekoracji. Przełożył i wystawił tu m.in. „Hamleta”, „Makbeta” (z przeróbek niem.), „Medeę”. Z zespołem swym K. występował m.in. w Dubnie, Kijowie i Mińsku Litewskim, a także prawdopodobnie w Minkowicach i Krzemieńcu, a w 1806-09 prowadził stały t. w Odessie. W 1809 wrócił do Lwowa i tu przy współudziale Kaspra K. od 27 V do końca czerwca organizował pol. przedstawienia; 15 VIII tegoż roku dał także jedno przedstawienie w Żółkwi. Patriotyczny charakter tych imprez spowodował, że po powrocie Austriaków zabroniono mu działalności. Zdołał jednak pozostać we Lwowie i od 14 X 1809 organizował dalej, choć nieregularnie, pol. przedstawienia. Z czasem dzięki swoim energicznym zabiegom i poparciu niem. antreprenera F.H. Bulli i gubernatora P. Goessa uzyskał zgodę na osiem przedstawień pol. w miesiącu (potwierdzoną w 1817 pozwoleniem cesarza Franciszka I). W 1811 starał się o dyrekcję t. w Lublinie.
      Dyrektorem t. pol. we Lwowie był do 18 III 1842, przy czym samodzielnie kierował sceną do 1830. W 1830-32 był dyr. Tow. Akcyjnego (kierownictwo t. spoczywało w rękach komitetu), w 1832-42 stał na czele Zrzeszenia Aktorów. W 1842-48 był w t. Skarbka reżyserem (w 1843-46 wraz z B. Dawisonem), a w 1849-54, mimo oficjalnego przejścia na emeryturę, zajmował w t. lwow. stanowisko „dramaturga” (zobowiązany był do tłumaczenia sześciu sztuk rocznie). W 1819-24, po śmierci F.H. Bulli, prowadził także t. niem. we Lwowie. Mimo ogromnych trudności w początkowym okresie (przede wszystkim ze strony władz), zdołał utrzymać byt pol. sceny, zwiększając ciągle (od 1814) ilość i regularność przedstawień. Lata 1817-20 przyniosły najwyższy poziom repertuaru i szczytowy rozwój t. lwow. pod jego dyrekcją. Od 1820 borykał się ze stałymi trudnościami finansowymi (mimo to w 1820 odrzucił propozycję objęcia kierownictwa t. krak.). 2 VIII 1822 musiał nawet rozwiązać zespół, ale reaktywował go od 9 XII tegoż roku. Dla poratowania finansów organizował występy t. lwow. w innych miastach, szczególnie w Krakowie, gdzie cieszyły się one dużym powodzeniem. Zespół lwow. pod dyr. K. występował gościnnie: w Krakowie (13 VIII-25 X 1820, 25 VI-12 VIII 1824, 19 VI-31 VIII 1829), Kamieńcu Podolskim (1826), Tarnowie (1827), Stanisławowie (1826 i co roku 1834-39), w Tarnopolu (1839-41) i być może w Kijowie (1822). Z różnorodnych form działalności K. na największe uznanie zasługuje jego działalność jako organizatora i kierownika artyst. t. oraz autora przekładów i przeróbek. Jako dyr. sceny pol. we Lwowie położył ogromne zasługi. Pokonując niezliczone przeszkody (trudności finansowe, niechęć władz, konkurencja t. niem., brak zrozumienia i poparcia ze strony społeczeństwa), dzięki swej niezwykłej energii, pracowitości i inwencji zdołał zorganizować stałą scenę pol. we Lwowie, przekształcił amatorskie zawiązki t. w stałą instytucję na dobrym poziomie artyst., okrzepłą organizacyjnie i umocnioną gospodarczo. Zgromadził i wyszkolił zgrany zespół dobrych aktorów (m.in. J.N. Nowakowski, W. Smochowski, A. Kamińska, J. i A. Benzowie, L. Rudkiewicz, A. Rutkowska, S. Starzewski), który w prawie niezmienionym składzie grał we Lwowie ponad trzydzieści lat. Odznaczał się talentem pedagog., był dobrym nauczycielem młodych aktorów. Stworzył w t. lwow. stały i różnorodny repertuar, reprezentujący wiele kierunków i stylów od oświecenia do romantyzmu. Mimo pewnych ustępstw wobec gustów publiczności, K. wprowadził do repertuaru swego t. wiele cennych pozycji światowego i pol. repertuaru, m.in. „Hamleta”, „Makbeta”, „Zbójców”, „Emilię Galotti”, „Cyda”, „Ludgardę”, „Barbarę Radziwiłłównę” A. Felińskiego, „Powrót posła”, „Spazmy modne”, „Zemstę”, „Karpackich górali”. Sam wiele tłumacząc, dbał o zapewnienie t. dobrego repertuaru. Był pierwszym w Polsce tłumaczem F. Schillera - już w 1816 tłumaczył jego poematy, a w kilka lat potem - „Zbójców”, „Śmierć Wallensteina”, „Don Carlosa"; przekłady te odznaczają się dużymi walorami lit., mniejszą natomiast wartość miały jego przekłady Szekspira - „Hamleta”, „Makbeta”, „Króla Leara”, dokonane z niem. przeróbek. Poważną zasługą K. jest wprowadzenie do t. dramatów Calderona: „Otwarta tajemnica” (1824), „Lekarz swojego honoru” (1827). Ponadto przerabiał prawie cały repertuar z Wiednia i Paryża; zwyczajem oświeceniowym nadawał tłumaczonym sztukom cechy polskości, zachowując tylko fabułę i układ. Wg opinii niektórych badaczy nie napisał samodzielnie ani jednej sztuki, mimo że należał do najpłodniejszych autorów swej epoki. Za samodzielny trudno też uważać „Zabobon”, powstały z inspiracji „Krakowiaków i Górali”. Niemniej sztuki K. zyskały sobie znaczną popularność na wszystkich scenach pol., a przede wszystkim trwały sukces odniósł „Zabobon”. Cieszyły się też dużym powodzeniem: „Helena, czyli Hajdamacy na Ukrainie”, „Twardowski na Krzemionkach”, „Szlachta czynszowa”, „Skalmierzanki”, „Dziwak z uprzedzenia, czyli Staroświecczyzna i postęp czasu”. Do zasług K. należało również udostępnienie t. A. Fredrze (szesnaście premier), a także J. Korzeniowskiemu. Jako aktor do 1830 grał często, później występował już tylko sporadycznie. Znanych dziś jest ponad pięćdziesiąt jego ról. Najwięcej grał z zespołem wędrownym - od Kamieńca po Odessę. Były to takie role jak : Hamlet („Hamlet"), Makbet („Makbet"), Osmond („Osmond, hrabia Convai, czyli Bratobójstwo), Albrecht („Agnieszka Bernauer"), Walery („Łgarz"). We Lwowie występował przeważnie w tragediach i dramatach, w których grał wg opinii współczesnych „z mocą, zapałem, uczuciem, godnością i prawdą” oraz wyraziście oddawał „namiętne wzruszenia, szlachetność, nieszczęście, trwogę, pomieszanie”. Ceniony był m.in. jako Boratyński („Barbara Radziwiłłówna” A. Felińskiego), Regulus („Regulus"). Chętnie jednak obejmował również role komediowe, charakterystyczne. „Grał je wyraziście, a nawet jaskrawo. Częściej stwarzał mocno zarysowane typy niż precyzyjnie wystudiowane charaktery” (B. Lasocka). Do najlepszych jego ról z tego zakresu należały: Foryś („Szlachcic staropolski"), Miller („Człowiek popielaty), Generał („Burmistrz poznański"), Godnicki („Zawstydzeni zazdrośnicy"). Bardzo popularny był w swej granej przez wiele lat, popisowej roli Ekonoma („Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale"). Spoza teatr. dorobku K. należy wspomnieć przede wszystkim prace dotyczące zagadnień filoz.-językoznawczych („Czy nasz język jest filozoficzny"?, „Wywód filozoficzności naszego języka"; obie drukowane w „Haliczaninie”, Lwów 1830), które jednak nie wniosły istotnych wartości do nauki. Swoje doświadczenia reżyserskie i aktorskie zawarł w artykule „Myśli o umnictwie dramatycznym” („Haliczanin” t. II, Lwów 1830). Pisał wspomnienia, z których dochowały się jedynie fragm. (przedruk m.in. we „Wspomnieniach aktorów”, Warszawa 1963). W artyst.-lit. życiu Galicji dzięki swemu wszechstronnemu wykształceniu i erudycji był przez wiele lat czołową osobistością, stworzył też pierwsze we Lwowie środowisko artystyczne wokół teatru. Z pracą w t. godził K. działalność dziennikarską; w 1835-48 był redaktorem „Gazety Lwowskiej” i „Rozmaitości”. W 1844 pisywał też podobno do „Gazety Lwowskiej” recenzje teatr., jednak nie podpisywał ich. W 1822 ubiegał się o katedrę języka pol. na Uniw. Lwow., ale nie otrzymał jej, ponieważ nie chciał zrezygnować z prowadzenia teatru. W 1848 brał udział w pracach Rady Narodowej i wyjeżdżał z delegacją pol. do Wiednia.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77557.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77574.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77576.2
      Adam Boniecki, Herbarz polski - 9.364.148 - t. IX s. 206: Kamińscy i Kamieńscy h. Topór
      Epitafium na cm. Łyczakowskim (za: https://cmentarzlyczakowski.pl/):
      JANOWI NEPOMUCYNOWI
      KAMIŃSKIEMU
      ZNAKOMITEMU DYREKTOROWI SCENY POLSKIEJ.
      PISARZOWI DRAMATYCZNEMU.
      FILOZOFOWI I BADACZOWI JĘZYKA OJCZYSTEGO.
      WDZIĘCZNI RODACY.
      UR. W KUTKORZU 27 PAŹDZ. 1777. UM. WE LWOWIE 5 STYCZ. 1855.

      Nekrolog w „Kurierze Warszawskim” 9/1855, 13/1855, 15/1855 http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/editions-content?id=41089 (za: A. Tyszka, Nekrologi Kuriera Warszawskiego):
      Jan Nepomucen KAMIŃSKI
      założyciel i przez lat pięćdziesiąt dyrektor i dramaturg sceny polskiej we Lwowie, nestor literatury Galicji, b. redaktor "Gazety Lwowskiej", czł. towarzystw naukowych i dobroczynnych; ur. 27 X 1777 we wsi Kulkorz o pięć mil od Lwowa, zm. 5 I 1855 w 78 roku życia, poch. 7 I 1855 na cm. Łyczakowskim

      Polski Słownik Biograficzny t. 11 str. 554: psb.10765.3
      Polski Słownik Biograficzny t. 11 str. 563: psb.10782.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 11 str. 577: psb.10794.2
      n.6716 Nekrologia Minakowskiego (6716)
      sw.930898 Akt małżeństwa: Lwów św. Mikołaj (obecn. Ukraina), 3/1848 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301/sygn.%20832/pages/PL_1_301_832_0002.htm

    źródła:
    - pogrzeb: Fundacja Dziedzictwa Kulturowego https://cmentarzlyczakowski.pl/
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.141.41.187